דיקור מערבי יבש – טיפול בכאב אקוטי וכרוני – GUNN – IMS DRY NEEDLING

בקליניקה פיזיוקול פיזיותרפיה מבצעים טיפולים הכוללים ראיון, בדיקה קלינית מקיפה,מוביליזציות מפרקיות,עיסוי רקמות עמוק,טכניקות מנואליות שונות,קינזיוטייפינג ואף דיקור מערבי יבש.

דיקור מערבי יבש  Gunn –  Intramuscular Stimulation הוא כלי טיפול נוסף המצוי בידי הפיזיותרפיסטים לשיקום ומניעת פציעות ספורט וכאבי שרירים ומפרקים כרוניים.  שיטה זו נפוצה מאוד בטיפול במרפאות הכאב השונות, הן לכאב אקוטי והן לכאב כרוני.

למה הדיקור היבש יעיל?

הדיקור מתאים לטיפול בכאב ובירידה בטווחי שרירים ומפרקים, הנגרמים מנזק לרקמות הרכות בסביבה הרלוונטית.

דיקור מערבי יבש מתאים לטיפול בכאב מיופציאלי(שמקורו ברקמת השריר ומעטפותיו), המאופיין במספר גורמים:

1. לרוב הופעתו פתאומית, בדרך כלל לאחר עומס מוגבר וחריף, או הופעה הדרגתית לאחר עומס ממושך.

2. לרוב נמצא חולשה והגבלת טווחים בשרירים הכואבים, ולחיצה על נקודות הכאב בשריר (Trigger Point- נקודת הדק) יפיקו כאב ותגובת כווץ לא רצונית.

3. דיקור או לחיצה ממושכת על נקודות ההדק בשרירים המעורבים יגרמו להקלה בתסמינים.

דיקור מערבי יבש

כיצד מתבצע הדיקור?

הדיקור מתבצע במחטים דקיקות  שאינן פוצעות את הרקמה, סטריליות, חד פעמיות, ללא החדרת חומר מסויים, ומסתמך על בדיקות אורטופדיות מגוונות ואנטומיית השרירים. הדיקור מתבצע בנקודות ההדק Trigger Points , הגורמות לשרירים מכווצים, פחות חזקים, רגישים ובד”כ יש הקרנה של הכאב- לעתים לאזורים מרוחקים מאוד מן השריר עצמו. הסיבות לכך יכולות לנבוע ממתח שרירים כרוני, פגיעה שרירית, ביומכאניקה לקויה, מתח נפשי ,ופגיעה ולחץ על העצבים היוצאים מחוט השדרה. מכאן יתרונו הגדול: שיחרור מהיר של שריר ורקמת חיבור עמוקה, וללא נזק שטחי.

דיקור מערבי יבש לכאבי צואר,שכמה וזרוע

השילוב בין הדיקור המערבי היבש לטיפול הפיזיותרפיה השמרני הינו עצום – טיפול בכאב ובגורמים להופעתו!

דיקור מערבי יבש לכאבי גב תחתון ואגן

פגיעה בשריר ירך אחורי

כיצד הדיקור היבש עובד?

הדיקור גורם לגירוי המביא להפעלה מחדש של השריר על-ידי שיפור זרימת הדם , שחרור העצב המעצבב השריר, ולהחזרה לטווחי תנועה מקוריים, כשהכאב בדרך כלל יורד בימים הראשונים שלאחר הטיפול באופן משמעותי. משך הדיקור לשריר כמספר דקות, ולאחריו ישולבו טכניקות טיפול נוספות לשיקום השריר, כגון עיסוי רקמות עמוק,מתיחות פאסיביות ואקטיביות,קינזיוטייפינג,והתאמת תוכנית תרגילים האמורה לחזק השריר ולהחזירו לתבנית פעולה תקינה,ואף תרגילי פרופריוספציה לשיקום התזמון הנכון של השריר עם השריריםהסמוכים לו.

מה ההבדל בין דיקור יבש לדיקור סיני?

הדיקור הסיני הינו עתיק יומין, ומשמש כחלק מהרפואה הסינית , המסתמכת בחלקה על מסלולי אנרגיה בגוף. לרוב הדיקור שטחי, ועל פי מרידיאנים.

הדיקור המערבי חדש יחסית(תחילת מחקר ב 1942 ע”י טרוול וסימון- ולכן רופאים רבים לא מודעים לשיטה זו), ומתבסס אך ורק על יסודות הרפואה המערבית, המסתמכת על האנטומיה והנוירו-פיזיולוגיה של גוף האדם. הדיקור יכול להיות שטחי ועמוק, לנקודות הדק בשרירים השונים.

מהו דיקור מערבי יבש ויעילותו בשיקום כאבי שרירים אקוטיים וכרוניים

דיקור מערבי יבש לכאבי שרירים אקוטיים וכרוניים MYOFASCIAL TRIGGER POINTS DRY NEEDLING

האם הדיקור היבש כואב?

כאמור המחט בה משתמשים בדיקור דקה ביותר, ובזמן החדירה לעור לא מורגש כל כאב. בזמן ההגעה לנקודת ההדק, מתרחשת תופעה הנקראת Twitch, תגובה מקומית ומהירה מאוד בשריר, המהווה את שחרור השריר הכאוב והמכווץ. כל מטופל חווה כאב מהיר זה בצורה שונה, אך לאחר עיסוי מקומי וחימום, הכאב נעלם, וחלה ירידה משמעותית בכאב, תוך שיפור בטווחי התנועה של השריר והמפרק הפגועים. ישנם מקרים בהם הדיקור משאיר כאב והרגשה של שריר תפוס, אך לאחר 48 שעות ישנה התאוששות מלאה של איזור הטיפול, ולאחר מכן חוזר המטופל לפעילות הגופנית כפי שהודרך ע”י הפיזיותרפיסט.

הדיקור יעיל במיוחד לאחר מתיחות שרירים,כאבי שרירים עקב עומס יתר Over use,כאב כרוני, כאבים לאחר ניתוחים אורטופדיים, כאבי שרירים לאחר פעילות ממושכת(גב,ירך,תאומים),כאבי שרירים באזור הצוואר, השכמות  וגב תחתון עקב ישיבה ממושכת מול המחשב, מרפק טניס,CTS, ודורבן.

האם הטיפול מוכר ומקובל בעולם?

שחקנים בכירים בליגות המקצועניות מטופלים בדיקור היבש:

pelicans treating davis back spasm with dry needling – טיפול באנטוני דייויס, שחקן מוביל ב NBA.

redskin’s dry needles speed recovery time – טיפול בשחקני ליגת הפוטבול המקצוענית בארה”ב NFL.

מתוך מאמר המתאר יעילות דיקור מערבי יבש בכתף קפואה:

Trigger Point Dry Needling as an Adjunct Treatment for a Patient With Adhesive Capsulitis of the Shoulder

Authors: Derek Clewley, PT, DPT, OCS, FAAOMPT, Timothy W. Flynn, PT, PhD, OCS, FAAOMPT, Shane Koppenhaver, PT, PhD, OCS, FAAOMPT

Discussion:This case report describes the clinical reasoning behind the use of trigger point dry needling in the treatment of a patient with adhesive capsulitis. The rapid improvement seen in this patient following the initiation of dry needling to the upper trapezius, levator scapula, deltoid and infraspinatus muscles suggests that surrounding muscles may be a significant source of pain in this condition.

אישור משרד הבריאות לדיקור מערבי יבש ע"י בוגרי פיזיותרפיה

הטיפול הינו כשעה בקליניקה פרטית,פרטני,מנואלי-ידני, וכולל דיקור,עיסוי רקמות עמוק,מוביליזציות מפרקיות, והתאמת חבישה בהתאם לצורך.

פיזיוטרפיסט מוסמך gunn-ims
מוסמך gunn-ims